Opcje widoku
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Reset

Zwiedziliśmy MWL i nie tylko…w ramach EDD 2022.

Laureaci projektu edukacyjnego realizowanego w ramach przygotowań do Europejskich Dni Dziedzictwa - Krasienin 2022 pt. hasłem „Złączenie słowem, symboliką, miejscem…” zwiedzili Muzeum Wsi Lubelskiej oraz Ogród Botaniczny. Celem wycieczki było poznanie zasobów regionalnego dziedzictwa kulturowego zgromadzonego po naszych przodkach w MWL oraz zapoznanie z walorami przyrodniczymi woj. lubelskiego podczas zwiedzania instytucji naukowo-badawczej UMCS. Oprócz biletów wstępu do ogrodu botanicznego nasi uczniowie otrzymali kolorowe mapki terenu po którym, aby się poruszać należało właściwie je odczytać. W tej dziedzinie najlepszym przewodnikiem okazał się Karol Muzyka uczeń kl. 5.  Nasza grupa wędrowała alejkami ogrodu i próbowała rozpoznawać florę charakterystyczną dla naszego regionu, a w szklarniach oglądaliśmy rośliny charakterystyczne dla innych stref klimatyczno-krajobrazowych. Podczas wycieczki dzieci dowiedziały się m.in., że teren Sławinka, na którym znajduje się obecnie ogród botaniczny w XIX wieku pełnił rolę uzdrowiska.  Dziewczęta i chłopcy mieli także możliwość porównania architektury pałacyku Pani Kosmowskiej z architekturą XVIII-wiecznego dworku szlacheckiego, w którym w latach 1774, 1775 i 1790 roku bywał Naczelnik „Insurekcji z 1794 roku” - Tadeusz Kościuszko. Natomiast w malowniczo położonym skansenie w dolinie rzeki Czechówki ukazano nam miniatury krajobrazów naszego regionu oraz kilka kadrów z życia wiejskiego. Uczniowie obejrzeli zabytki architektury drewnianej, murowanej i zbiory etnograficzne z rejonu dawnego województwa lubelskiego pochodzące z okresu przedwojennego.  Poznali zabudowę wsi lubelskich. Fragment krajobrazu z Roztocza ukazał  rozproszoną zabudowę wsi oraz cerkiew z Tarnoszyna, która jest aktualnie kościołem parafialnym grekokatolickiej parafii z Lublina. Zdziwienie u uczniów wywołało wnętrze ubogiej chaty jednego z wiejskich rzemieślników oraz wyposażenie wiejskiego sklepiku (w chałupie z Teodorówki). W sektorze dworskim obejrzeliśmy XVIII-wieczny dwór z Żyrzyna z wyposażeniem z 1939 roku oraz jego otoczenie z ogrodem, aleją dojazdową, bramą i spichlerzami. Byliśmy u stóp wiatraka z Zygmuntowa, a w karczmie (budynek szkoły z Bełżca) orzeźwiliśmy się lodami. Wracając do naszego Krasienina rozmarzyliśmy się, a nasze myśli skierowały się ku letnim, sielskim krajobrazom naszej małej ojczyzny.

Data dodania: 2022-06-27 22:27:12
Data edycji: 2022-06-27 22:33:10
Ilość wyświetleń: 298

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Kalendarz

Nasi Partnerzy

Warunków sprzyjających potrzeba,

tak jak roli uprawy,

aby każda istota ludzka rozwinąć się mogła w pełni,

jak ziarno dostałe,

a te warunki ludzie wypracowują